#Reading - Membangkitkan Usaha Kecil dan Menengah di Indonesia

Howdy Englinesians?! In this post, I present a passage entitled “membangkitkan usaha kecil dan menengah (UKM) di Indonesia” that literally means “Rising Up Small and Medium Enterprises in Indonesia” if it is translated into English. This is a passage for you to train your input of Bahasa Indonesia.

The passage is written in formal style of Bahasa Indonesia. This kind of passage is informative - it informs the readers about something.

Passage in Bahasa Indonesia

Usaha kecil dan menengah, atau yang dapat disingkat UKM, merupakan jenis usaha mandiri dengan maksimal total kekayaan sebesar 200.000.000 rupiah. Berdasarkan Keputusan Presiden Republik Indonesia nomor 99 tahun 1998, Usaha Kecil didefinisikan sebagai “kegiatan ekonomi rakyat yang berskala kecil dengan bidang usaha yang secara mayoritas merupakan kegiatan usaha kecil dan perlu dilindungi untuk mencegah dari persaingan usaha yang tidak sehat.”

Saat ini, terdapat banyak sekali usaha kecil dan menengah di Indonesia. Beberapa diantara jenis usaha kecil yang populer adalah usaha kecil dibidang kuliner, pendidikan dan teknologi internet.

Usaha kecil dan menengah diatur dan dilindungi oleh undang-undang. Perangkat aturan yang mengatur dan melindungi usaha kecil dan menengah di Indonesia adalah undang-undang 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah Pasal 5 ayat (1), Pasal 20, Pasal 27 ayat (2), dan Pasal 33 Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945.

Pemanfaatan teknologi dan informasi adalah salah satu cara yang potensial untuk dilirik dalam upaya membangkitkan usaha kecil dan menengah di Indonesia. Dengan teknologi dan informasi, usaha kecil dan menengah dapat memperluas jaringan promosi produk barang atau jasa yang ditawarkan. Dengan begitu, potensi pengembangan akan semakin besar.

Saat gawai dan komputer jinjing tidak lagi menjadi barang mewah, ditambah dengan telah luasnya serta telah meratanya jaringan internet di Indonesia menjadikan upaya membangkitkan usaha kecil dan menengah di Indonesia menjadi jauh lebih mudah.

Jika dulu kegiatan promosi membutuhkan biaya yang sangat tinggi, saat ini kegiatan promosi dapat dilakukan secara mandiri. Kegiatan promosi bahkan bisa dilakukan dari rumah. Hal ini tentu membuat usaha kecil dan menengah dapat semakin berkembang pesat.

English Translation: Rising Up Small and Medium Enterprises in Indonesia

Small and medium enterprises, or what can be abbreviated as UKM, are types of independent businesses with a maximum total assets of 200,000,000 rupiah. Based on Presidential Decree number 99 of 1998, small business is defined as "small scale economic activities of the people with business fields that are predominantly small business activities and need to be protected to prevent unfair business competition."

Currently, there are a lot of small and medium enterprises in Indonesia. Some of the popular types of small businesses are small businesses in the fields of culinary, education and internet technology.

Small and medium enterprises are regulated and protected by law. The set of rules that regulate and protect small and medium enterprises in Indonesia is Law 20 of 2008 concerning Micro, Small and Medium Enterprises, Article 5 paragraph (1), Article 20, Article 27 paragraph (2), and Article 33 of the Law. Basic of the Republic of Indonesia in 1945.

The use of technology and information is one of the potential ways to be looked at in an effort to revive small and medium enterprises in Indonesia. With technology and information, small and medium enterprises can expand the promotional network for the products or services they offer. That way, the potential for development will be even greater.

When gadgets and laptops are no longer luxury items, coupled with the extensive and evenly distributed internet network in Indonesia, it is much easier to raise up small and medium enterprises in Indonesia.

In the past, promotional activities required very high costs, now promotional activities can be carried out independently. Promotional activities can even be done from home. This certainly makes small and medium businesses grow rapidly.